برگزیده هاسلامت

۶ بیماری ای که با بیماری های دیگری اشتباه گرفته می شوند

ری را :: همه ی ما وقتی متوجه نشانه و تغییری در بدن خود می شویم ابتدا سعی می کنیم پزشک خودمان شویم و علت آن تغییر را حدس بزنیم اما این حدس ها همیشه درست نیستند و گاهی پیش می آید که یک بیماری را با مشکل دیگری اشتباه می گیریم. هرگز از کنار مسائل مربوط به سلامتی تان ساده عبور نکنید، چون سلامتی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی ما به شمار می رود. در ادامه به بیماری هایی می پردازیم اغلب با بیماری های دیگری اشتباه گرفته می شوند. به خاطر داشته باشید که هدف از این مطلب صرفاً آگاهی بخشی و هوشیاری بیشتر نسبت به تغییرات بدنی خود است و تنها راه برای اطمینان از علت این تغییرات، مراجعه به پزشک برای انجام معاینه است.

۱- حمله قلبی و حمله عصبی

گاهی تشخیص حمله قلبی از حمله عصبی بسیار دشوار می شود، چون در نگاه اول، اشتراکات زیادی بین نشانه های آن ها وجود دارد. احساس یک درد شدید و منقطع (تیر کشیدن) اغلب نشانه ی حمله قلبی است. در بسیاری از موارد، این درد فقط در بازوی چپ احساس می شود.

بعضی از تفاوت های میان حمله قلبی و حمله عصبی به این ترتیب است:

*فردی که دچار حمله ی قلبی شده به نفس نفس می افتد و وحشت زده نیست. اما ممکن است ترس زیادی احساس کند. پیش از حمله قلبی، ممکن است فرد دچار سردرد شود و بدن او به لرزش بیفتد. در هنگام وقوع حمله عصبی، فرد احساس می کند کنترل اعصاب و ذهنش را از دست داده.

*حمله عصبی باعث منقبض شدن بدن می شود و به همین دلیل فرد ممکن است در عضلات خود احساس درد کند.

۲- مننژیت و سرماخوردگی

مننژیت به التهاب غشاء نرمی اطلاق می شود که دور مغز و ستون فقرات وجود دارد. این بیماری بسیار خطرناک است و می تواند باعث آسیب مغزی شود. به همین دلیل است که تشخیص سریع و صحیح آن بسیار مهم است. این بیماری علائم رایجی مثل تب، سردی دستان، دردهای عضلانی و خستگی دارد، علائمی که می تواند شما را گمراه کند.

بیماری مننژیت اغلب با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود چون نشانه های آن ها بسیار شبیه به هم است. دیگر نشانه های مننژیت که نباید به آن ها بی توجه باشید عبارت است از:

* سفت و خشک شدن گردن
* تشنج
* ظاهر شدن لکه ها و ضایعات پوستی بر روی پوست بدن
* حساسیت به نور زیاد

۳- سل و سرماخوردگی

سل هنوز هم یکی از شایع ترین بیماری های کشنده در سراسر دنیا به شمار می رود. باکتری های سل معمولاً به ریه ها حمله می برند، اما می توانند به قسمت های دیگر بدن هم صدمه وارد کنند. بیماری سل با سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد مبتلا، از طریق هوا سرایت پیدا می کند. اما دمای بدن فرد مبتلا به ۳۷-۳۷/۵ درجه ی سانتیگراد نمی رسد و عمدتاً هنگام شب افزایش پیدا می کند.

نشانه هایی مثل خستگی، تب، تعریق شبانه و لرز کردن، ممکن است شما را به اشتباه بیندازد که سرما خورده اید. اما سل علائم به خصوصی هم دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید چون نشان می دهند که مشکل تان یک سرماخوردگی ساده نیست:

*سرفه ای که بیشتر از ۳ هفته طول بکشد
*سرفه خونی
*درد قفسه سینه یا احساس درد هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن
*کاهش ناخواسته ی وزن

۴- سرطان سینه و ماستیت

تقریباً نیمی از بیماران مبتلا به سرطان زمانی به بیماری خود پی می برند که دیگر کار از کار گذشته. حدود یک چهارم افراد سرطانی زمانی که بیماری آن ها وارد مراحل پیشرفته ای می شود متوجه آن می شوند. اگر علائمی داشته باشید که به مدتی طولانی دائماً تکرار می شوند، ممکن است مشکل فقط ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تان نباشد. سعی کنید درک درستی از بدن تان داشته باشید و به چیزی که احساس می کنید توجه داشته باشید.

نشانه های سرطان شباهت زیادی به علائم بیماری های دیگر دارد. برای مثال، التهاب ناشی از سرطان پستان به راحتی با بیماری ماستیت (التهاب و عفونت پستان) اشتباه گرفته می شود و تومور بدخیم در روده ی بزرگ، نشانه هایی شبیه به کولیت زخمی یا سندم روده تحریک پذیر دارد.

مواردی که در ادامه می آیند علائم خاص سرطان هستند:

*خارش سینه
*احساس برآمدگی یا غده درون پستان
*برآمدگی پستان
*واکنش نشان دادن نوک پستان

به خاطر داشته باشید که همیشه باید به طور منظم خودتان سینه هایتان را معاینه کنید.

۵- آپاندیس و کیست تخمدان راست

هر دوی این بیماری ها خطرناک هستند و به معاینه ی دقیق و صحیح نیاز دارند. این دو بیماری باعث احساس درد در پایین شکم، سمت راست می شوند، دردی که به طور مداوم احساس می شود. بهتر است وقت خود را با جستجو در اینترنت و مطالعه در مورد علائم تلف نکنید و در عوض، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

این دو بیماری نشانه های مشترکی هم مثل استفراغ و تب دارند. اما علائمی هم وجود دارد که می توانند نوع بیماری را معلوم کنند. در مورد بیماری کیست تخمدان، ممکن است در عادت ماهیانه ی خود دچار مشکل شوید. اما در مورد آپاندیس، نشانه های احتمالی دیگر عبارتند از:

*سفت و منقبض شدن شکم
*ناتوانی در خارج کردن گاز شکم

۶- لوپوس و دیگر بیماری ها

ممکن است تمام عمرتان به بیماری لوپوس مبتلا باشید اما اصلاً از وجود آن خبر نداشته باشید، چون نشانه های آن بسیار متنوع هستند. با وجود این بیماری ممکن است فقط به نظر برسد که سیستم ایمنی ضعیفی دارید که باعث شده به انواع بیماری ها مبتلا شوید. سال ها زمان می برد تا پزشکان بتوانند این بیماری خطرناک را تشخیص دهند چون این طور به نظر می رسد که جز ابتلا به انواع بیماری های جزئی، مشکل دیگری ندارید.

مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که اگر در مفاصل و عضلات خود احساس درد می کنید و اغلب بی دلیل دچار تب می شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید با دقت بیشتری شما را معاینه کند. این بیماری خود ایمنی می تواند روی هر قسمتی از بدن از جمله اندام های داخلی، تأثیر بگذارد. در بعضی موارد، لوپوس می تواند باعث مختل شدن سیستم های قلبی عروقی و گوارشی بدن شود.

به این نشانه های لوپوس بی توجه نباشید:

*درد مفاصل (آرترالژی)
*تب بی دلیل
*خستگی
*احساس درد در قفسه سینه، هنگام نفس عمیق کشیدن
*ریزش مو

↓↓عکس نوشت، ویدئو، پادکست، روانشناسی، جملات انگیزشی و …↓↓

به کانال تلگرام ری را بپیوندید:↓

https://t.me/reeraa_psy


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




مطالب مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x