سلامت
موضوعات داغ

پیشگیری از کووید-۱۹ با ترکیب چند پادتن ا یافته های جدید پژوهشگران

پژوهشگران در بررسی خود نشان دادند که دوزهای کمی از پادتن‌ها می‌توانند با پیشگیری از تکثیر کروناویروس در ریه‌ها در برابر عفونت محافظت کنند.

نکات برگزیده مطلب
  • پادتن یا آنتی‌کرنوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود.
  • اگر کروناویروس نتواند با غشای سلول میزبان ترکیب شود، توانایی تجزیه شدن و رساندن RNA خود به سلول را نیز نخواهد داشت.

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که شاید ترکیب چند پادتن به دست آمده از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بتواند از ورود کروناویروس به سلول‌ها پیشگیری کند.

به گزارش بخش سلامت سایت ری را و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران “مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن”(UWMC) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ترکیبی از پادتن‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ می‌تواند به شناسایی و مسدود کردن دستگاه عفونت کروناویروس کمک کند و جلوی ورود آن را به سلول‌های بدن بگیرد.

پژوهشگران در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ترکیبی از پادتن‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ می‌تواند به شناسایی و مسدود کردن دستگاه عفونت کروناویروس کمک کند و جلوی ورود آن را به سلول‌های بدن بگیرد.

 

پادتن چیست؟

پادتن یا آنتی‌کر یا آنتی‌بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذای است) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد.

هر یک از انواع پادتن‌، این کار را به صورت متفاوتی انجام می‌دهند.

پژوهشگران در بررسی خود نشان دادند که دوزهای کمی از این پادتن‌ها می‌توانند با پیشگیری از تکثیر کروناویروس در ریه‌ها، از همسترهایی که در معرض کروناویروس قرار می‌گیرند، در برابر عفونت محافظت کنند.

مزیت ترکیب پادتن ها

مزیت چنین ترکیبی این است که شاید بتواند از جهش‌های طبیعی کروناویروس که طی دوره همه‌گیری آن برای فرار از درمان رخ می‌دهد، پیشگیری کند.

از آنجا که طی دوره همه‌گیری کروناویروس، تفاوت‌هایی در دستگاه عفونت آن کشف شده است، شاید استفاده از ترکیب پادتن‌ها بتواند به خنثی‌سازی طیف وسیعی از این تنوع ویروسی منجر شود.

به نظر می‌رسد که حضور پادتن‌ها علاوه بر پیشگیری از ورود ویروس به سلول‌های میزبان بتواند فعالیت‌هایی برای مقابله با عفونت سلول‌های ایمنی انجام دهد که کار پاکسازی ویروس را انجام می‌دهند.

پژوهشگران در این بررسی اعلام کردند: ما باور داریم که شاید استفاده از چندین مکانیسم متمایز و مکمل بتواند مزایای بیشتری را برای کاربردهای بالینی فراهم کند.

پژوهشگران توانستند نحوه عملکرد پادتن‌ها در سطح مولکولی را به واسطه بررسی‌های میکروسکوپی تغییرات صورت گرفته در دستگاه عفونت ویروس تعیین کنند.

آنها در این پروژه، ساختار مولکولی و مکانیسم عفونت انواع کروناویروس و ویروس‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از دو پادتن کشف شده می‌تواند علاوه بر پیشگیری مستقیم از تعامل ویروس با گیرنده میزبان، دستگاه عفونت را در یک ساختار غیرفعال قفل کند؛ بین ترتیب کروناویروس نمی‌تواند با غشای سلول میزبان ترکیب شود.

اگر کرونا ویروس نتواند با غشای سلول میزبان ترکیب شود، توانایی تجزیه شدن و رساندن RNA خود به سلول را نیز نخواهد داشت.

ایمنی به چه معناست؟

سیستم ایمنی بدن

ایمنی نوع ویژه‌ای از مقاومت است که:

  • در طول زندگی فرد بر اثر تماس با مواد خارجی مشخصی ایجاد می‌شود.
  • اغلب تنها در برابر یک نوع میکروب بیماری‌زا یا سم که محرک تولید آن بوده‌است، نقش حفاظتی دارد.
  • موجب حفاظت در برابر عامل محرک ایمنی برای مدت طولانی است.

آیا با یک بار ابتلا ایمنی در برابر کرونا ایجاد می شود؟

یک تحقیق نشان می‌دهد که افراد مبتلایی که فاقد علائم بیماری بودند، در بدنشان آنتی‌بادی کمتری نسبت به بیمارانی که علائم بیماری در آنها مشهود بوده است، داشته‌اند.

۸ هفته پس از بهبود، در ۱۳ درصد از بیمارانی که علائم بیماری را داشتند و ۴۰ درصد از بیمارانی که بدون علائم بودند، دیگر هیچ اثری از آنتی بادی دیده نشد.

به همین دلیل، چنین نتایجی تردیدها در مورد پیشنهادهایی مانند صدور گواهی ایمنی برای افرادی که یک‌بار به سارس کووید ۲ مبتلا شده و سپس بهبود یافته‌اند را به منظور تردد بی‌دغدغه و بی‌خطر در جامعه، افزایش می‌دهد.

پژوهشگران بنیاد همیاری کاکرین می‌گویند، در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخ تست آنتی‌بادی تنها دو درصد تمامی کسانی که مبتلا به ویروس نبوده‌اند، به اشتباه مثبت از آب درآمده است.

اما اگر این نتیجه را به تمامی جمعیت یک کشور تعمیم دهیم، به شمار نتایج نادرست افزوده می‌شود. برای نمونه اگر در مورد کشور آلمان این امکان وجود داشت که همین امروز تمامی مردم تست آنتی بادی انجام دهند، امکان این که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت به اشتباه فکر کنند ایمن هستند و با این خیال اشتباه به راحتی در جامعه تردد کنند و دیگران را آلوده کنند، وجود داشت.

آیا پادتن موجود در بدن بهبود یافتگان از کرونا در بدن باقی می ماند؟

بر اساس گزارش مجله «نیچر مدیسین»٬ یافته‌های یک تحقیق در چین نشان می‌دهد که میزان پادتن (ایمونگلوبولین‌ G) موجود در بدن بهبودیافتگان از کرونا پس از 2-3 ماه به سرعت افت می‌کند.

بر اساس این تحقیق کاهش پادتن موجود هم در بدن بیماران که دارای علائم هستند و در هم بدن بیماران بدون علائم پس از بهبود اتفاق می‌افتند.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله «نیچر مدیسین» منتشر شده ضمن اشاره به خطر استفاده از گذرنامه‌های ایمنی برای مبتلایان به کرونا٬ بر لزوم اجرایی طولانی مدت اقدامات بهداشت عمومی از جمله فاصله اجتماعی و تجرید افراد و گروه‌های که بیشتر در خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا هستند٬ تاکید شده است.

شما می توانید “آمار آنلاین کرونا ویروس” را در سایت :: ری را پیگیری نمایید.

در چارچوب این تحقیق 74 بیمار از جمله شماری دارای علائم و شماری بدون علائم که دارای نوع آنتی بادی igG مثبت بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در هر دو گروه بهبودیافتگان از کرونا پس از 2-3 ماه سطح پادتن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از سوی دیگر کارشناسان اعلام کردند که میزان کاهش پادتن موجود در بدن این بیماران بیش از 70 درصد است.

گفتنی است که این تحقیق توسط دانشمندان دانشکده علوم پزشکی چونگ کینگ وابسته به کمیسیون ملی بهداشت چین انجام شده است.

یافته‌های این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




مطالب مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x