روانشناسیویژه ها

بهترین روش برای مدیریت احساسات

ری را :: توانایی درک کردن و پذیرش آسان و همچنین کنترل احساسات در خود ( و گاهی اوقات در دیگران) ، به عنوان مهارت کنترل احساسات شناخته شده است. به بیان ساده تر، مهارت های مدیریت احساسات به توانایی تسلط بر احساسات خود شما نسبت داده میشود.

برای پیشرفت مهارتهای مدیریت احساسات ، افکار و احساسات صریح کافی نیست.

راه مدیریت احساسات چیست؟

مدیریت احساسات

در هر زمانی که ارزش شما با اعمال یک فرد یا یک رویداد تحت تاثیر قرارگرفت، باید در مقابل تغییر افکار و احساسات خود کاملا قدرتمند باشید.

تغییر در افکار و احساساتتان مهم است زیرا که به عواطف شما کمک می کند و از بروز واکنش های غضب آلود جلوگیری می شود.

چرا مدیریت احساسات مهم است؟

خودتان را در یکی از شرایط زیر تصور کنید:

شما طی هفته ها سخت کار کرده اید و متوجه می شوید که پروژه کنسل شده است. یا اینکه به شما وظایف فراوانی داده می شود در حالی که در همان زمان غرق کار هستید. یا اینکه مشتری بی جهت فریاد میزند و در ملأ عام به شما توهین میکند.

چنین شرایط پر استرس و همچنین شرایط دیگری مانند تغییرات بخش ها و اخراج کارکنان و غیره در محل کار بسیار رایج هستند. در واقع سؤال این است که در چنین شرایط پر استرسی، چه واکنشی نشان می دهید؟

آیا واکنش ها می توانند مثل بر مشتری فریاد زدن متقابل، پنهان شدن در گوشه ای و اظهار تأسف برای خود باشد. یا با بازی کردن حواس خود را پرت کنید و یا در رابطه با کمک به بالا رفتن از نردبان شغلی صحبت می کنید؟

البته که جواب یک نه بزرگ است.

استفاده از تکنیک های مدیریت احساسات در زندگی

تکنیک های زندگی

اگر مهارتهای مدیریت عاطفی ضعیفی داشته باشیم، غرور و تکبرمان ،هوش و دانایی ما را مغلوب خواهد کرد. چگونه مدیریت احساسات ما در زندگی اهمیت بیشتری نسبت به مهارت و استعداد دارد.

یک مشاهده کننده باشید

برای مدیریت بهتر عواطفمان، باید توانایی بیشتری داشته باشیم که طبق همان احساسی که تجربه می کنیم رفتار کنیم نه برحسب قضاوت و اینکه چه حسی داریم.

انجامش مشکل است؟ بله.

انجامش دشوار است زیرا که ذهن از طریق وضعیت ما، تلاش میکند برای کمک به ما، استراتژی هایی ارائه کند و میخواهد سریعاَ خوبی یا بدی وضعیت ما را قضاوت کند.

تمرین پذیرفتن

هنگامی که احساس اضطراب میکنیم، در یک آن می خواهیم قدرتمند شویم و جدا از انگیزه ما برای انجام کاری، میخواهیم آن احساس را تجربه و چالش برانگیز کنیم.

ممکن است که ما نتوانیم احساسمان را انتخاب کنیم. اما میتوانیم تشخیص دهیم که چه واکنشی نشان دهیم و در این رابطه باید تلاش کنیم.

بی طرف بودن قدم بزرگی برای هدایت احساسات است

هنگامی که قضاوت می کنیم احساسمان درست است یا غلط، احساساتمان بر ما مالکیت دارند. این حس را به ما میدهند که هیچ آمادگی برای کنترل آنها نداریم. هنگامی که به حس های خوب یا بد واکنش درست یا غلط نشان می دهیم، به خودمان اعتقاد داریم.

ما نظرات خود را با روشی ثابت و غیر عادلانه بر افراد و شرایط تحمیل میکنیم. تفکر خوب و بد به طور باور نکردنی به دیگر عوامل محدود است و میتواند راه حل هایی را با نتیجه های بسیار موثر ایجاد کند.

عدم آگاهی

هنگامی که تلاش بسیاری برای کنترل عواطف و مدیریت احساسات می کنیم، خودمان را مجبور می کنیم به سمت آینده پیش رویم. احتمال کمی دارد که گرفتار افکار یا خاطرات قدیمی شویم و با آن چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد، هیچ ارتباطی ندارد.

نیازی نیست که بر هر چیزی که در حال اتفاق افتادن است برچسب خوب یا بد بزنیم

ما باید به خود آموزش دهیم که همه چیز را از این نظر ببینیم که “درست الان این وضعیت همان چیزی است که هست” .

در زمان حال باشید

زمان حال

هنگامی که ما از لحاظ احساسی فعال می شویم تمایل بیشتری داریم که به گذشته و پروژه های شکست خورده یا موفقیت در آینده فکر کنیم. این کار ما را از آنچیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد ، کاملا دور می کند.

سعی کنید به هر چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد واکنشی نشان ندهید. نه تنها باید احساسات منفی بیشتری را مدیریت کنیم، بلکه باید احساسات مثبت خود را بیتر مدیریت کنیم تا تصمیماتی را بر اساس واقعیت اتخاذ کنیم نه بر اساس تصورات آینده یا وحشت های زمان گذشته.

آگاهی از همدلی

همه واکنش های احساسی که ما در محل کار و یا زندگی داریم را آموخته ایم. از طریق تجربه متوجه شده ایم کدام افراد مضر یا آسیب رسان هستند و کدام افراد شریف اند؟

نوع افراد و احترام نسبت به آنها بستگی به نحوه رفتار آنها نسبت به ما دارد.

همدلی یعنی اینکه بینش خود خواهانه ای نداشته باشیم و تلاش کنیم که تصمیمات مطمئن تری بگیریم. این روشی مناسب برای مدیریت احساسات و عواطف ما می باشد.

منبع : wikiravan

↓↓عکس نوشت، ویدئو، پادکست، روانشناسی، جملات انگیزشی و …↓↓

↓به کانال تلگرام ری را بپیوندید:↓

https://t.me/reeraa_psy


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




مطالب مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x