روانشناسی

بلوغ اجتماعی در کدام دوره رشدی اتفاق می افتد؟

بلوغ اجتماعي مرحله ای است که انسان به خودکفايي، استقلال، قدرت تصمیم گیری و هویت میرسد ، افراد دیگر را می پذیرد و با آن ها تعامل سازگار برقرار ميکند .

نکات برگزیده مطلب
  • خانواده مهم ترين پایگاه در رشد عواطف و رشد اجتماعي نوجوان محسوب می شوند.
  • بچه ها هم زمان با رشد عاطفی از نظر اجتماعي هم رشد مي کنند و قالب ها، ارزشها، و رفتارهای موردنظر فرهنگ و جامعه را می آموزند.

بلوغ اجتماعي مرحله ای است که انسان به خودکفايي، استقلال، قدرت تصمیم گیری و هویت میرسد ، افراد دیگر را می پذیرد و با آن ها تعامل سازگار برقرار ميکند .

بلوغ اجتماعی رشدی است که فرد در حین گذران عمر به آن دست می‌یابد و اساس آن در جامعه نمود پیدا می‌کند.

 

با بخش روانشناسی سایت ری را همراه باشید تا با مفهوم بلوغ اجتماعی بیشتر آشنا شوید.

بلوغ اجتماعی چیست؟

بلوغ اجتماعی رشدی است که فرد در حین گذران عمر به آن دست می‌یابد و اساس آن در جامعه نمود پیدا می‌کند.

با توجه به این که انسان یک موجود اجتماعی است، می‌تواند از این طریق رشد کافی را داشته باشد و تغییرات مثبت و رو به رشدی را در روابط و تعاملات خود در جوامع اطراف داشته باشد.

این جوامع از خانواده شروع شده و به مدرسه، گروه همکاران و اجتماعات بزرگ‌تر گسترش می‌یابد.

در این نوع بلوغ فرد حق و حقوق خود در جامعه را به خوبی می‌شناسد و از تخطی به حقوق دیگران نیز دوری می‌جوید. از این رو نه اجازه می‌دهد حقوق او ضایع شود، نه به حقوق دیگران تجاوز می‌کند.

همچنین فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و قوانین اجتماعی در سطح قابل قبولی توسط فرد آموخته می‌شود و فرد به آن‌ها احترام می‌گذارد.

آداب اجتماعی و مفهموم رابطه اجتماعی

هر جامعه دارای زبان مشترک آداب اجتماعی و رابطه اجتماعی باید باشد، واینگونه نیست که ما ایده آلهای خود را بر دیگران تحمیل یا صرفا با ظاهر سازی به تحمل همدیگر به پردازیم.

آداب اجتماعی دارای بسترهای بیشماری می باشد مانند بستر برخورد، پوشش و تکلم. در بستر برخورد مثلا کارهای خاصی از طرف یک جامعه بد یا خوب شناخته می شود و گذاشتن احترام به ان یعنی فراهم ساختن بستر برخورد.

بلوغ اجتماعی در نوجوانی

بلوغ اجتماعی

اهمیت بلوغ اجتماعي در نوجوانی به صورت قابل ملاحظه ای مطرح مي باشد . بچه ها هم زمان با رشد عاطفی از نظر اجتماعي هم رشد مي کنند و قالب ها، ارزشها، و رفتارهای موردنظر فرهنگ و جامعه را می آموزند.

اجتماعي شدن دختران و پسران نوجوان در جوامع گوناگون و در خانواده های متفاوت تحمل یکسانی در پذیرش قوانین اجتماعی شان ندارند.

اهمیت نوجوانی از طرفی به دلیل رشد همه جانبه جسمانی نوجوان و از طرفی ديگر به گسترش استعدادهای روانی وی مربوط است.

خانواده مهم ترين پایگاه در رشد عواطف و رشد اجتماعي نوجوان محسوب میشوند و وضعیتهای اقتصادی، اجتماعي، فرهنگی، ميزان تحصیلات والدین، اداب و رسوم، تعداد اعضای خانواده و آرزوهای والدین بر رشد عواطف و رشد اجتماعي نوجوانان تاثیرگذار هستند.

دختران و پسران نوجوان به اهمیت روابط اجتماعي آگاهند و حساسیت آنان به این امر باعث ميشود تا خود را با علائق و دیدگاه های اشخاص گروه تطبیق دهند.

از این جهت گروه‌های کوچک و بزرگ تشکیل می‌دهند . نوجوانان نسبت به موقعیت خود در گروه توجه خاصی دارند. نسبت به اعضای گروه وفادار و در برابر انتقاد دیگران نسبت به آنان حساس اند.

کسب مهارت های اجتماعي، برقراری رابطه، شناخت و ارزیابی دیگران و حس وفاداری نسبت به اعضای گروه من جمله فواید عضویت در گروه است.

خصوصیات مهم یک جوان که از نظر اجتماعي رشد یافته است بطور خلاصه عبارتند از:

  •  خود کفا و مستقل است و قابلیت هدایت اعمالش را دارد.
  • متعهد است و از زیر بار مسوولیت شانه خالی نمی کند.
  • میانه رو و معتدل است.
  • آينده نگر، امیدوار و خوشبین است و هیچوقت در برابر سختی ها و شکست ها و روحیه خود را نمی بازد و در صورت تکرار احتمالی شکست، دوباره و دوباره فعالیت را از سر می گیرد تا به هدف و کمال برسد.
  • نسبت به انسانها حس تکلیف و وظیفه ميکند .
  • تمامی نقاط ضعف و قوت خود را قبول دارد و خود را هم می شناسد.
  • هدف های طولانی مدت و جهت دار دارد.

همانطور که گفته شد، ما در یک اجتماع زندگی می‌کنیم و با افراد مختلفی در تعامل هستیم. این اجتماع دارای قوانین، فرهنگ و ارزش‌های مربوط به خود است که باعث می‌شود افراد بتوانند زندگی و تعاملات راحت‌تری داشته باشند.

از این رو فراگیری این قوانین، فرهنگ و ارزش‌ها برای هر جز این اجتماع، که شامل افراد هستند در سنین مختلف مهم است. همچنین به کار گرفتن این قوانین نشان‌دهنده بلوغ اجتماعی فرد است.

البته این مقوله در سنین مختلف با انتظارات متفاوتی از خصوصیات اجتماعی فرد در جریان است. به عنوان مثال اجتماع از یک کودک ۱۰ ساله انتظاراتی از نظر بلوغ اجتماعی دارد که با انتظارات از فردی ۳۰ ساله کاملاً متفاوت است.

از این رو باید یک بعد از این بلوغ را سن فرد نیز عنوان کرد. هنگامی که فرد بتواند بلوغ لازم را از نظر اجتماعی داشته باشد، مسیر رشد و موفقیت وی هموارتر می‌شود و می‌تواند سریع‌تر پله‌های ترقی را طی کند.


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x