خواندنی ها
موضوعات داغ

فکر می کنید چقدر باسواد هستید؟

امروزه در قرن بیست و یکم توانایی خواندن و نوشتن تنها بخش کوچکی از تعریف سواد است و حتی داشتن مدارک و مدارج دانشگاهی عالی نیز دلیل باسوادی افراد نیست.

نکات برگزیده مطلب
  • در قرن بیست و یکم توانایی خواندن و نوشتن تنها بخش کوچکی از تعریف سواد است و حتی داشتن مدارک و مدارج دانشگاهی عالی نیز دلیل باسوادی افراد نیست.
  • یونسکو شش ویژگی را عامل باسوادی هر فردی دانسته است که توانایی خواندن و نوشتن و یا تحصیل در مدارج عالی دانشگاهی جزء کوچکی از آن است.

مدارک عالی دانشگاهی دارید؟ به چند زبان دنیا می توانید صحبت کنید؟ استاد دانشگاه، معلم، و یا پژوهشگر هستید؟

در زمان قدیم فردی را باسواد می دانستند که توانایی خواندن و نوشتن داشت، ولی امروزه در قرن بیست و یکم توانایی خواندن و نوشتن تنها بخش کوچکی از تعریف سواد است و حتی داشتن مدارک و مدارج دانشگاهی عالی نیز دلیل باسوادی افراد نیست.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که هیچ کدام از اینها تعریف یونسکو از یک فرد باسواد نیست. در این مطلب :: ری را  شما را با تعریف جدید یونسکو از سواد آشنا می کند.

سازمان یونسکو

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد با عنوان مشهور و جهانی یونسکو به تازگی شش ویژگی را عامل باسوادی هر فردی دانسته است که توانایی خواندن و نوشتن و یا تحصیل در مدارج عالی دانشگاهی جزء کوچکی از آن است.

ویژگی های باسوادبودن

این شش ویژگی عبارتند از:

سواد عاطفی

Emotional Literacy

اولین ویژگی در تعریف یونسکو سواد عاطفی است.

اینکه یک فرد تا چه اندازه در ایجاد روابط عاطفی با خانواده، همسر، فرزندان و دوستان موفق باشد میزان باسواد بودن فرد را در این گزینه نشان می دهد.

سواد ارتباطی

Communication Literacy

ویژگی دوم سواد ارتباطی است.

توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه یعنی آداب معاشرت و روابط اجتماعی نشانگر باسواد بودن فرد در این بخش می باشد.

سواد مالی

Financial Literacy

سومین گزینه شامل سواد مالی می شود.

یعنی توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت هزینه.

سواد رسانه

Media Literacy

سواد رسانه یکی دیگر از شش ویژگی با سواد بودن است.

اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام رسانه ها نا معتبر هستند بخش مهمی از سواد رسانه ای است اما کافی نیست.

فرد باید توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای را هم داشته باشد تا در این بخش باسواد شناخته شود.

سواد آموزش و پرورش

Educational Literacy

یکی از مهمترین گزینه ها سواد آموزش و پرورش می باشد.

توانایی تربیت فرزندان مطابق با استاندارد های جامعه تعریف یونسکو در این بخش است. البته شاید بتوان تحصیل و توانایی خواندن و نوشتن را هم در این قسمت دید.

سواد کامپیوتر

Computer Literacy

آخرین گزینه ای را که یونسکو در تعریف خود گنجانده سواد رایانه یا همان کامپیوتر است.

توانایی استفاده از مهارت های هفتگانه کامپیوتر یعنی مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل ها، استفاده از واژه پرداز یا همان Word، صفحه گستر یا همان Excel، استفاده از پایگاه داده ها یا همان Access، ارائه مطلب یا همان PowerPoint، و اینترنت میزان باسواد بودن فرد در این بخش است.

در کنار این شش گزینه بخش های دیگری هم هستند مثل سواد کشاورزی، سواد تحصیلی، سواد فرهنگی، سواد کارکردی، سواد بوم شناختی، سواد عددی، سواد سلامتی، سواد علمی و بسیار سوادهای دیگر که باید در خودمان جستجو کنیم و بدانیم که در کدام، چقدر باسواد هستیم.


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x