علمی و فناوری

زنان برای فضانوردی مناسب تر از مردان هستند

واژه فضانوردی معمولاً برای فضانوردان حرفه‌ای بکار می‌رود، اما به‌طور کلی به افرادی که به نحوی به فضا سفر کرده‌اند نیز گفته می‌شود.

نکات برگزیده مطلب
  • فضانورد یا کیهان‌نورد کسی است که پس از گذراندن دورهٔ ویژهٔ کیهان‌نوردی متناسب، به فضای بیرون از جو کره زمین سفرکرده باشد.
  • داشتن وزن کمتر و نیاز به کالری کمتر از جمله دلایلی است که زنان را برای فضانوردی مناسب‌تر از مردان کرده است.
  • تاکنون بیش از ۵۴۰ فضانورد به فضا سفر کرده‌اند.

فضانورد یا کیهان‌نورد کسی است که پس از گذراندن دورهٔ ویژهٔ کیهان‌نوردی متناسب، به فضای بیرون از جو کره زمین سفرکرده باشد.

این واژه معمولاً برای فضانوردان حرفه‌ای بکار می‌رود، اما به‌طور کلی به افرادی که به نحوی به فضا سفر کرده‌اند نیز گفته می‌شود. مثلاً دانشمندان، پژوهشگران، خلبانان و حتی گردشگران فضایی که تجربه سفر به فضا را داشته باشند، فضانورد تلقی می‌شوند.

گاهی بنا بر برخی از تعریف‌ها حتی سرنشین یا سرنشینان بعضی از موشک-هواپیماها مانند ایکس-۱۵ را هم می‌توان فضانورد دانست.

بر اساس تعریف فدراسیون بین‌المللی هوانوردی (FAI)، پرواز در ارتفاع بالاتر از یکصد کیلومتر «سفر فضایی» محسوب می‌شود.

 

تاکنون بیش از ۵۴۰ فضانورد به فضا سفر کرده‌اند؛ پانصدمین فضانوردی که به فضا رفت فضانورد آمریکایی کریستوفر کسیدی بود و رکوردهای ماندن در فضا «در یک دیدار» از یک سال هم گذشته‌است. رکوردهای ماندن در فضا برای یک فضانورد «در چند دیدار» بیش از ۸۰۰ روز است.

تعریف فضانوردی

بر اساس تعریف فدراسیون بین‌المللی هوانوردی (FAI)، پرواز در ارتفاع بالاتر از یکصد کیلومتر «سفر فضایی» محسوب می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی هوانوردی ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح متوسط دریاها را مرز بین جو زمین و فضا یا به اصطلاح «خط کارمن» نامیده‌است.

در ارتفاع بیشتر از خط کارمن، غلظت جو زمین به دلیل افزایش ناگهانی و شدید دما به قدری کاهش می‌یابد که می‌توان از نیروی پسای ناشی از برخورد مولکولهای جو با شیء پرنده صرف‌نظر کرد.

از دیگر سو بر اساس تعریف سازمان فدرال هوانوردی آمریکا، فردی که قادر باشد در ارتفاعی بیش از ۸۰ کیلومتر از سطح زمین پرواز کند، مفتخر به کسب عنوان فضانوردی خواهد شد. این ارتفاع جایی است که لایه مزوسفر تمام می‌شود.

مهندسان طراح هوافضا هنگام طراحی یا شبیه‌سازی بازگشت اجرام به جو زمین، گذر از ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری را عبور از مرز جو به فضا در نظر می‌گیرند.

سرعت بسیار زیاد اجسام در بازگشت به جَو دلیل این انتخاب است. در سرعت‌های بسیار زیاد، جو رقیق در فاصله بین ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۰۰ کیلومتری، نیروی پسای اتمسفری قابل توجهی تولید می‌کند.

تا تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۳، در مجموع ۵۳۲ نفر از ۳۶ کشور جهان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) یا بیشتر، که از آن‌ها ۵۲۹ نفر به مدار پایین زمین یا فراتر از رسیده‌اند. از این تعداد، ۲۴ نفر فراتر از مدار نزدیک زمین سفر کرده‌اند.

چرا زنان برای فضانوردی مناسب تر از مردان هستند؟

فضانوردی

دانشمندان داشتن وزن کمتر و نیاز به کالری کمتر را از جمله دلایلی ذکر کرده‌اند که زنان برای فضانوردی مناسب‌تر از مردان هستند.

 جسیکا میر، فضانورد ناسا، در حال حاضر تنها زن حاضر در فضاست. این تعجب‌آور نیست، زیرا از حدود ۵۵۰ نفری که تاکنون به فضا اعزام شده‌اند فقط 65 نفر از آن‌ها زن بوده‌اند.

با وجود این اختلاف فاحش میان تعداد فضانوردان زن و مرد که تاکنون به فضا رفته‌اند، دانشمندان معتقدند زنان در واقع ممکن است برای این شغل مناسب‌تر باشند.

یک دلیل کلی این است که زنان از نظر اندازه معمولا کوچک‌تر از مردان هستند و اندام نحیفی دارند. به طور متوسط وزن مردان از زنان بیشتر است، بنابراین وقتی صحبت از ارسال افراد کوچک‌تر و سبک‌تر به فضا می‌شود، معمولا زنان گزینه مناسبی‌اند، زیرا موشک‌ها برای حمل آن‌ها به سوخت کمتری نیاز خواهند داشت.

:: ری را پیشنهاد می کند مطلب مربوط به “10 حقیقت مربوط به منظومه شمسی” را مطالعه کنید.

علاوه بر این، از آنجا که معمولا زنان کوچک‌تر از مردان هستند به کالری روزانه کمتری هم نیاز دارند، بنابراین منابع غذایی می‌توانند مدت طولانی‌تری باقی بمانند و دیرتر مصرف شوند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده آمده است هنگامی که زنان و مردان وظایف مشابهی را در فضا انجام می‌دهند، زنان فقط به نیمی از کالری دریافتی مردان نیاز دارند. یعنی زنان با مصرف کالری یک روز یک فضانورد مرد ۲ روز قادر به فعالیت هستند.

سپس این مسئله مهم است که بدن مردان و زنان چگونه به حضور در فضا واکنش نشان می‌دهد. متأسفانه هم بدن زنان و هم مردان در فضا متحمل عوارض منفی می‌شود. مثلا زنان در فضا مستعد ابتلا به سرطان‌های ناشی از تشعشع هستند در حالی که مردان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و سریع‌تر دچار کم‌شنوایی می‌شوند.


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x