روانشناسی
موضوعات داغ

قوانین در خانه چگونه و توسط چه کسی وضع می شود؟

وضع قوانین در منزل معمولاً به وسیله قدرتمندترین شخص در خانواده تعيين می شود. این شخص میتواند هر کدام از اعضای خانواده باشد ولی در یک خانواده سالم همه اعضا در وضع قوانین نقش دارند.

نکات برگزیده مطلب
  • با ایجاد قوانین در خانه می‌توانید سلامت خانواده‌تان را تضمین کنید.
  • تجارب دوران کودکی در نحوه شکل گیری سیستم‌های خانواده موثر هستند.
  • برای قانون گذاری باید همه اعضای خانواده حضور داشته باشند.

ری رانقش خانواده در تعيين آينده فرزندان اهمیت قوانین منزل را بیشتر می کند، چرا‌که اشخاص به دنیای خود از دریچه دیدی که خانواده به آنها داده، نگاه می کنند.

بدین ترتیب چنانچه میخواهید از پیدایش بسياري از مشکلات خانوادگی در هر مرحله از زندگیتان جلوگیری کنید، باید چارچوب و قوانینی برای خود و ديگر اعضای خانواده تان در نظر بگیرید.

وضع قوانین در خانواده باعث ایجاد نظم و هماهنگی در زندگی و در روابط بین اعضای خانواده می‌شود و رعایت این قوانین موجب آرامش درونی می‌گردد.

 

شاید در ابتدا فکر کنید که این قوانین آزادی شما را کم نموده اند ولی با توجه بیشتر متوجه می شوید که قوانین منزل سلامت خانواده شما را تضمین می کنند.

چرا باید در خانواده قوانینی وجود داشته باشد؟

وضع قوانین در خانواده باعث ایجاد نظم و هماهنگی در زندگی و در روابط بین اعضای خانواده می‌شود و رعایت این قوانین موجب آرامش درونی می‌گردد.

هیچ‌کس بی‌نظمی را دوست ندارد، در شرایط بی نظمی احساس درماندگی و هرج و مرج خواهید کرد.

برای وضع قوانین در خانه و رعایت آن‌ها توسط اعضای خانواده به زمان نیاز دارید اما وقتی به آن عادت کردید، زندگی برایتان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

همچنین فرزندان شما با رعایت قوانین یاد می‌گیرند در آینده به قوانین احترام گذاشته و بر اساس آن‌ها برنامه ریزی کنند. با ایجاد قوانین در خانه می‌توانید سلامت خانواده‌تان را تضمین کنید.

چه کسی در خانه قوانین را وضع می کند؟

چه کسی قانون خانه را می گذارد

از گذشته تا به امروز سیستم خانواده دستخوش تغییرات زیادی شده است. اغلب این تغییرات به دلیل معیوب بودن سیستم‌های پیشین شکل می‌گیرند.

تجارب دوران کودکی در نحوه شکل گیری سیستم‌های خانواده موثر هستند. مشاوران خانواده با مداخله در این سیستم‌های ناکارآمد سعی در به تعادل رساندن قدرت در خانواده و شکل دهی چهارچوبی مشخص دارند.

در ادامه به بررسی سه نوع سیستم توزیع قدرت در خانواده می‌پردازیم:

 مرد سالاری

در خانواده‌های مرد سالار تمام قوانین و مقررات توسط پدر خانواده تعیین می‌شوند. در این خانواده‌ها مرد سالاری تفکر حاکم است.

در چنین خانواده‌هایی تمام اعضا باید از قوانین بی چون و چرای پدر پیروی کنند و کسی حق اظهار نظر ندارد.

:: ری را پیشنهاد می کند مطلب مربوط به “مردان آلفا چگونه مردانی هستند؟” را مطالعه کنید.

 زن سالاری

در خانواده‌ای که زنان در خانواده و زندگی همسر و فرزندان تسلط داشته باشند قوانین نیز توسط مادر خانواده وضع می‌شود.

در چنین خانواده‌ای مرد هیچ نقشی ندارد؛ در عموم اصطلاح زن ذلیلی برای چنین مردانی به کار می‌رود که در تمام امور همواره پیرو خانم خانه هستند.

 فرزند سالاری

آخرین گروه خانواده‌هایی هستند که فرزند سالاری در آن‌ها حکمرانی می‌کند، به طوری که به تمام نیازهای معقول و نامعقول فرزندان پاسخ داده می‌شود. در این خانواده هیچ قانونی وجود ندارد و همه چیز طبق خواسته فرزندان پیش می‌رود.

بهتر این است که قانون‌های زندگی را والدین و قانون‌های بازی را بچه‌ها تعیین کنند.

اگر همیشه والدین قانون بگذارند اعتماد به نفس بچه‌ها کم شده و آنان کم کم از قانون و قانون گذاری بدشان می‌آید. اگر فقط یک شخص در خانواده مثلا فقط مادر یا فقط پدر قوانین را تعیین کند، اعتدال بر قرار نشده و ممکن است ارزش‌های یکی از اعضا نادیده گرفته شود.

در نظام فرزند سالاری نیز نیازهای پدر و مادر سرکوب می‌شود و فرزندان دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوند.

چگونه در خانه قانون تعیین کنیم؟

چه کسی قانون خانه را می گذارد

برای قانون گذاری باید همه اعضای خانواده حضور داشته باشند. در قانون گذاری، بایدها و نبایدهای مورد تایید خانواده تعیین می‌شود.

همه اعضای خانواده باید قانون‌ها را رعایت کنند و اگر کسی نظری دارد باید در جلسه قانون گذاری طرح شود. والدین باید دلیل هر قانون را برای کودکشان توضیح دهند تا متقاعد شود که آن قانون را رعایت کند.

قانون‌هایی بگذارید که خودتان هم فرصت و امکان اجرای آن را داشته باشید. قوانین را متناسب با سن و توانایی‌های فرزندتان تعیین کنید.

باید با همسرتان برای تعیین قوانین رویه‌ای یکسان و هماهنگ داشته باشید. با همدیگر مشورت کرده، سپس تصمیم بگیرید و بعد بچه‌ها را در جریان اجرای آن قوانین بگذارید.

اگر شما و همسرتان در مورد رفتارهای پسندیده یا ناپسند فرزندتان هم عقیده نباشید، نمی‌توانید هیچ قانونی را در خانه اجرا کنید. برای این منظور باید با هم گفت و گو کرده و با دلایل هم آشنا شوید تا با یکدیگر هم عقیده باشید.

در هر هفته یک قانون بگذارید و در طول هفته آن را اجرا کنید تا به یک رفتار تبدیل شود. وضع قوانین زیاد در کوتاه مدت باعث تخریب چهارچوب قوانین خانه می‌شود، چرا که نمی‌توان ناگهان تمام قوانین را رعایت کرد.

کدام قوانین در خانه باید وجود داشته باشند؟

برای وضع قوانین خانه باید نیازهای اعضای خانواده را بشناسید. برای مثال می‌توانید قوانینی برای ساعت خواب تعیین کنید یا مثلا بچه‌ها باید قبل خواب وسایل مورد نیاز برای روز بعد را آماده کنند. هر روز بعد از مدرسه بعد از زمان مشخصی باید تکالیف خود را انجام دهند.

یکی از قوانینی که می‌توان وضع کرد این است که مثلا تمام اعضای خانواده بعد از اتمام غذا ظرف‌های خود را داخل سینک بگذارند و اگر بچه‌ها بزرگ هستند خودشان ظرف غذایشان را بشویند.

نکاتی در رابطه با اجرای قوانین در خانه

  1.  اگر برای هر مسئله ای قانونی وضع کنید باید برای کودک به جای نقش پدر و مادری نقش پلیس را اجرا نمایید.
  2. روی هر مسئله کوچکی حساس نباشید و مسائل کم اهمیت را نادیده بگیرید و تمرکزتان را روی مسائل مهم قرار دهید چون اگر مدام به رفتارهای کودک حساسیت نشان دهید فرزندتان هیچ یک از قانون‌ها را اجرا نمی‌کند.
  3. اگر بچه اشتباه کرد یا قوانین در خانه را نادیده گرفت باید اشتباه بودن کارش را به او بفهمانید در غیر این صورت قانون شکنی و سرپیچی از حرف‌های والدین برایش عادت می‌شود.
  4. موقع اجرای قانون هرگز فرزند خود را تحقیر نکرده و به او توهین نکنید. چرا که توهین به کودک عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
  5. هنگام قانون گذاری عواقب قانون شکنی را هم طرح کنید و کامل شرح دهید که سرپیچی از قانون تنبیه به دنبال دارد.
خانه شما احتیاج به قوانین و مقررات مشخصی دارد. اگر این قوانین وجود نداشته باشد فرزند شما نمی داند که وظیفه اش چیست.

اولین فردی که قوانین را رعایت می کند خود شما هستید. بعد از وضع قوانین نبایستی آنرا به آسانی تغيير دهید.

اکثر والدین برای برقراری آرامش در منزل یا پایان دادن به گریه بچه قوانین را نقض می کنند ولی چنانچه قانونی تعيين گردید هیچ شخصی نه حتی خود شما نباید آنرا نقض کند.

قانون هنگامی که قانون است؛که همه آنرا محترم بشمارند. چنانچه از کودکی در خانواده احترام به قوانین را یاد بگیریم در بزرگسالی هم آنرا رعایت می کنیم.

چه زمانی باید قوانین را مجدد بررسی کرد یا تغيير داد ؟

خوب است گاه به گاه به قوانین خانوادگی رسیدگی کنید تا ببینید چگونه پیش می روند.

این کار به یادآوری مهم ترین قوانین خانوادگی به هر کسی هم کمک می کند. همچنین زمان هایی هست که با بزرگ شدن کودکان و تغيير وضعیت خانوادگی قوانین هم احتیاج به تغيير دارند.

به عنوان مثال امکان دارد با بزرگ شدن بچه ها زمان بیداری یک بچه مدرسه ای یا محدودیت آمد و شد نوجوان را بیشتر کنید؛ یا چنانچه ساعتهای کاری یکی از والدین تغيير کند امکان دارد قوانین جدیدی برای کمک در انجام کارهای منزل لازم باشد.

درست مانند هنگامی که قوانین جدیدی برای منزل ایجاد می کنید بهتر است در تغيير قوانین هم بچه ها را درگیر کنید.


↓به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ری را بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




مطالب مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x